I-III ZET

ZET klasa 1-3

TYGODNIOWY BLOK TEMATYCZNY: „MÓJ DOM”
TEMAT:  KUCHNIA – FUNKCJA I WYPOSAŻENIE

1.KARTKA Z KALENDARZA – naszykuj kartkę z bloku oraz kredki, zastanów się, jaki mamy dziś dzień tygodnia, jeśli potrafisz pisać to zapisz go na kartce.

Zaobserwuj pogodę za oknem i jeśli potrafisz, to narysuj prosty obrazek ilustrujący dzisiejszą pogodę.

2.Wysłuchaj wiersza czytanego przez rodzica:

„W KUCHNI” A. Rżysko -Jamrozik

W kuchni zawsze coś się dzieje,

w kuchni nigdy nie jest nudno,

tyle dźwięków, tyle głosów,

że wyliczyć trudno.

Bo na przykład czajnik ziewa,

garnek wzdycha, woda śpiewa,

groch kapuście szepce w ucho,

a z ciastkami w piecu krucho,

piec coś mruczy, ogniem zieje,

kocioł się na nogach chwieje

zaś widelec zęby szczerzy

do kłócących się talerzy.

Patelnia o pomoc woła,

dym się snuje, pachną zioła.

Coś wam powiem po kryjomu:

dla mnie kuchnia

to najmilsze miejsce w całym domu

3.Odpowiedz na pytania:
– o jakim pomieszczeniu była mowa w wierszu?
– co znajduje się w kuchni?
– kto pracuje w kuchni?
– co potrzebne jest kucharce, kucharzowi do przygotowania potraw?
– jakich produktów używa się w kuchni?
– w czym znajduje się większość produktów spożywczych? (lodówka)

4.Rozwiąż zagadki o wybranych naczyniach kuchennych.

Mały czy duży
do gotowania służy (garnek)

Może być z plastiku,
szkła lub porcelany.
Tutaj nakładamy,
wszystko co zjadamy.(talerz)

Ma uzębienie,
choć nie lubi jeść.
Pomaga jedzenie
do buzi nieść.(widelec)

Co to jest? Trzonek i ostrze –
Narzędzia najprostsze.(nóż)

Mała do herbaty,
duża do rosołu.
Spotykasz się z nią,
gdy siadasz do stołu  (łyżka)

Ma duże ucho,
lecz nie do słuchania.
On służy do picia,
ono do trzymania.(kubek)

Ma ucho i dziobek,
gwiżdże na nas czasami.
Gdy woda się w nim gotuje,
Przez dziobek paruje.(czajnik)

Nie ściera ołówka, a zetrze warzywa-
Jak taki przedmiot się nazywa?(tarka)

5.Poglądaj film pt : „Urządzenia domowe” i wysłuchaj odgłosów tych sprzętów.

Zwróć uwagę na wyposażenie kuchni w nowoczesny sprzęt AGD.

PAMIĘTAJ o bezpiecznym użytkowaniu takiego sprzętu – jedynie pod opieką dorosłych.

6.Zabawy ruchowe.

„Niosę tacę ze śniadaniem”-  zabawaz elementami równowagi.

Dziecko na wysuniętej ręce niesie tacę lub talerzyk, na której niesie np. klocek, jakieś małe pudełeczko lub inny przedmiot, jako„śniadanie dla mamy”.

„Słodkie i kwaśne minki”- dziecko biega na paluszkach po pokoju, na sygnał np. uderzenia przez rodzica w garnek zatrzymuje się, wówczas rodzic pokazuje produkt np: cytrynę, czekoladę lub inne słodycze,  dziecko pokazuje wyraz twarzy, jaki towarzyszy im przy jedzeniu tych produktów.

7.Wysłuchaj piosenek – spróbuj wyklaskać rytm tych utworów muzycznych.

8.Film edukacyjny „Z kulturą przy stole”

Obejrzyj uważnie film. Zapamiętaj, jak powinno spożywać się posiłki, a czego nie powinno robić się przy stole podczas jedzenia.

Ponadto pozwalajmy dzieciom stać się samodzielnymi czego rezultatem jest zaradność, czyli umiejętność wykonywania czynności bez pomocy dorosłych. Dlatego proponujemy wiele ćwiczeń, pomagających w rozwijaniu praktycznych czynności:

-pomoc w planowaniu posiłków i zakupów spożywczych,

– robienie sobie kanapek i prostego śniadania, sprzątanie po sobie,

– nalewanie sobie napoju,

– odmierzanie i wsypywanie/wlewanie składników według przepisu,

Related posts

Leave a Comment

Skip to content